Skip to main content

AIR艾热/Wang Qiming/NICKTHEREAL/ICE: 顶天立地 Indomitable Spirit

顶天立地 Indomitable Spirit/Hold the Sky, Stand on the Earth(1)


Indomitable Spirit is performed at 9 out of 12 elimination round of Rap of China season 2.


Link: https://www.youtube.com/watch?v=Qmh4maSoEU4


Lyrics by AIR, NICKTHEREAL, Wang Qiming, ICE
Composer: AIR, NICKTHEREAL, Wang Qiming, ICE
Arranger: ATYANG

The Chinese lyrics are from https://y.qq.com/n/yqq/song/002FUdx01kmhyF.html

顶着天踩着地
为了家为了我兄弟
顶着天踩着地
为了她为了我和你
我的头顶着天
我的脚踩着地
站在风口浪尖
吸着日月精气
我的右手拿着刀斧
正在开天辟地
要被世人记住
就必须做定先例
时间无法倒转
闹钟又在嘀嘀嗒嗒
是什么 是这种文化
教我 peace and love
古人说的经典名句
我全都收下
要让Hip Hop
成为主流
不只存在地下
从今天开始
让我来开世
我踩得踏实

我准备开始放肆
不再备受控制
写下新的历史
Are you ready for this
我准备秀个极致
终究我还是我
哟 我还是我
你抓不住我包不住火
我从来不躲你攻不破
就跟着那江河水哗啦啦流

顶着天踩着地
为了家为了我兄弟
顶着天踩着地
为了她为了我和你
你莫管他是啥子人
他从小都很浑
不相信命运
不相信嘞个世界有神
他啥子都不怕
就只怕他们爸
怕黄金棍儿炒肉丝
嘞种恐怖的惩罚
他总是说
这世界不公平
你混不好
只怪你不聪明
是为什么
他想了特别久
人生的路
抬头往前面走
我写的好词
就像是陶瓷
就像是宝石 能保值
因为我保持着咬文嚼字
像好吃的美食
味蕾随时能维持兴趣
未知的配方
才是最有力的说辞boy
你可以睡
但请你注意你的睡姿boy
你可以背
但你别背都无法垂直boy
为了爱人
为了兄弟一路飞驰boy
想开天辟地
就得站在这个位置boy

顶着天踩着地
为了家为了我兄弟
顶着天踩着地
为了她为了我和你
从天上来的flow
都来自我的手
我们一起商讨
新的创造
四个小时刚好
接着上道
我们一起商讨
新的创造
四个小时刚好
接着上道
不要跟我闹
不要跟我闹
跟我一起摇
跟我一起摇
不要跟我闹
不要跟我闹
跟我一起摇
跟我一起摇

我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地
我顶着天踩着地

English version (translated by me):
I hold the sky and stamp on the ground
For my family for my homie
I hold the sky and stamp on the ground
For her for you and me
I hold the sky
I stamp on the earth
I stand against the tide
Breathing the essence of nature
I grab an axe in my right hand
Creating a new world at the same time
To be remembered by humans
I have to make the first example
Time cannot be rewound
The alarm clock is ticking again
What is it? It's that culture
That teaches me peace and love
I embrace all
Classics said by the ancients
I want hip hop to be the mainstream
Instead of only remaining underground
From today
Let me create a new world
I stamp on my journey steadfastly
I'm ready to start going wild
Instead of being controlled
I'll write down new victory
Are you ready for this
I'm ready to show out everything
After all, I'm still myself
Yo I'm still myself
You can't catch me or hold the fire
Even if I never hide myself you still can't overtake me
Just freely flow with the surging river

I hold the sky and stamp on the ground
For my family for my homie
I hold the sky and stamp on the ground
For her for you and me
Don't you mess with him
He's a jerk since he was a kid
He doesn't believe in destiny
Or there's any god in this world
He's afraid of nothing
Except his papa
He's actually afraid of his bludgeon
A horrible punishment
He always says
The world is unfair
If you're not doing well
That's your own fault
Why it's that?
He's thought of it for a really long time
The path of life is ahead
Just lift your head and walk ahead
My good flow
Is like porcelain
It's like gem that keep its values
Because I always read
Like enjoying cate
My taste buds always maintain their interests
Unknown ingredients
Are the most powerful speech boy
You can sleep
But mind your pose boy
You can recite
But you should straighten your back boy
For lovers
For homies I speed up along the journey boy
If you want to create a new world
You have to stand at this position boy

I hold the sky and stamp on the ground
For my family for my homie
I hold the sky and stamp on the ground
For her for you and me
Flow from the sky
all comes from my hand
We discuss together
New creations
4 hours are perfect
Let's get on our journey
Don't mess with me
Don't mess with me
Shake with me
Shake with me
Don't mess with me
Don't mess with me
Shake with me
Shake with me

I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground
I hold the sky and stamp on the ground

Note: 
1. “顶天立地” is a traditional Chinese phrase that means indomitable spirit, or grit to conquer all barriers with endeavors. “Hold the sky, stand on the earth” is the direct translation of it. “Indomitable spirit” takes the core meaning of this phrase. 

Comments

Popular posts from this blog

J-Fever小老虎: 无人喝彩 Nobody Cheers

Nobody Cheers was released in 2012. The song describes the restricted freedom of citizens using metaphors and symbolism. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=jsVaeCLJjHs Written by J-Fever The Chinese lyrics are from  https://y.qq.com/n/yqq/song/001bBwFm4IFByr.html 当台上空空如旷野 台下泱泱成大河 崇拜 回味 高潮 眼泪 都有些不合时宜 或者说 这里需要一点灯光 对 就照在那儿 再往右一点 不 再往后一点 对 就照在那儿 舞台正中央 舞台正中央 零零碎碎喊万岁 熙熙攘攘排着队 一束追光照在身上 全民失态无人喝彩 零零碎碎喊万岁 熙熙攘攘排着队 一束追光照在身上 全民失态无人喝彩 孤独生孤独 泛滥得想吐 纵横交错的金属发酥 路灯的普照下 你姗姗来迟 困在花园中 我埋头继续种树 算了 我还是想见你 就算翻过墙之后 又能去哪里 显然这晚上很亮 笔直但不通畅 流亡者胸前的奖章 停不了的推土机和通货膨胀 有多少歌写给此刻 大减价的狂热 正冷漠地按摩每个懦弱游客 最伟大的大盗请你偷走日落 从被掐住的喉咙传来一声 让明天早上这个事实消失 让刮胡刀和口红都消失 拆开忙字心死 挂电话之前重复了太多次 唯独忘说了一个字 哎 零零碎碎喊万岁 熙熙攘攘排着队 一束追光照在身上 全民失态无人喝彩 零零碎碎喊万岁 熙熙攘攘排着队 一束追光照在身上 全民失态无人喝彩 我知道这只是一个平淡的时刻 但还是搞不懂 是谁制造了饥饿 陌生人 请跟我并肩走一段吧 在这个无限的晚上 突然地散步 园公 院影电 角拐 场商 站车火 梯电 台阳 塔视电 发沙 聊无 寓公 铁地 不停地修改 更多的差异 听见了所有没有入睡的等待 谁在鼓掌 天安门前唯一的乞丐 尽情崇拜

GAI: 沧海一声笑 The Sea Laughs

The Sea Laughs was first performed at the stage of Hunan TV Singer 2018. As a stunningly innovative attempt to combine Jiang-Hu style and poetic language with hip hop music, it immediately went extremely popular on Chinese media. However, as the state banned hip hop in mainstream media, the song was removed from the music store. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=3PazbAYoHK8 Lyrics by Huang Zhan黄霑, GAI, Lin Du临渡 Composer: Huang Zhan黄霑 Arranger: Song Yang宋阳 The Chinese lyrics are from  http://www.yue365.com/getgeci/38099/407635.shtml Cang Hai Yi Sheng Xiao 沧海一声笑 Tao Tao Liang An Chao 滔滔两岸潮 Fu Chen Sui Lang Ji Jin Zhao 浮沉随浪 记今朝 Cang Tian Xiao Fen Fen Shi Shang Chao 苍天笑 纷纷世上潮 Shui Fu Shui Sheng Chu Tian Zhi Xiao 谁负谁胜出天知晓 He Chu Sheng Xiao 何处 笙箫 Qin Sheng Ru Qiao 琴声 入鞘 Wo Yi Huang He Shui Zhan Mo Hui Hao 我以黄河水 蘸墨挥毫 Ke Lu Zheng Yao, Jin Sheng Ru Dao 可路正遥 今生如刀 Ruo Yi Shang He Zui Kan Wo Wei Lao 若一晌喝醉看我未老 Yao Hai Kuo Tian Gao 要海阔天高 Gao Sheng Da Xiao 高声

LIL-EM那吾克热/Al Rocco: Rep that Culture

Rep that culture was performed by Al Rocco and LIL-EM in episode 5 of the Rap of China season 2.  Link:  https://www.youtube.com/watch?v=zLDpQmHh0J0 Lyrics by Al Rocco and LIL-EM Composer: Al Rocco and LIL-EM Arranger: Wan Chen万辰 The Chinese lyrics are from  https://y.qq.com/n/yqq/song/004QehZI1cenOb.html What's up bro What's puppy You're good You already rep that culture You alreay know bro I am made in China 我们拥有不同的脸 不同的眼 I am made in China 凝聚在一起去冲破天 We all made in China what We all made in China what We all made in China what Put it up Put it up Put it up Put it up Al Rocco: 我们每个都有一条龙 我们武功都有李小龙 飞到天空好像孙悟空 其实我和你们并不同 我和你都是黄的种 我的兄弟你们看的懂 我的力和你的力一起 可以改变我们这个世界 你和我我和你 其实我们没有什么太大的区别 我们有一样的时间 每个都不同的经验 要代表我们的五千 我要代表我们的五千 说实话中国人六 我们都 keeping it real 我们都经历太多 Now they know how I feel 我们都龙的传人 我们都龙的传人 我们都龙的传人 China man repping that China game I am made in China 我们拥有不同的脸 不同的眼 I am made